Praktisk informasjon om Løpet

Fjellturløpet Børvasstindan Classic, 6. juli 2019
Fjellturløpet Børvasstindan Classic, 6. juli 2019 Foto: Ida Johanne Nova

Transport og parkering

Det er 200 påmeldte deltakere på løpet, og det er et begrenset antall parkeringsplasser i området hvor løpet arrangeres.

Vi leier inn minibusser som kjører fra Høgliveien 2 (se bilde under) på Mørkved presis kl. 08.30. Oppmøte for å ta buss til løpet er kl. 08:15. Etter løpet vil det gå tre busser tilbake til Mørkved kl. 14:30, 16:00 og 17:00 fra parkeringsplassen ved Valnesvatnet.

Bussene er gratis for de som skal delta på løpet. Vi trenger tilbakemelding på e-post til post@bot.no på hvem som trenger plass til og fra start/mål-området. Svarfrist: torsdag 11. august.

For dem som har passasjerer (løpere) i bilen kan passasjerene settes av kl. 09:15 ved p-plass til inngang til Åselidalen. Herfra starter løpet, og p-plassen vil være godt merket på løpsdagen. Sjåfører kjører så videre for å parkere på p-plass ved Valnesvatnet litt forbi målområdet (denne plassen vil også være godt merket på løpsdagen). Sjåfører uten passasjerer kjører direkte til p-plass ved mål ved Valnesvannet. Se kart under hvor parkering er inntegnet.

Vi ønsker ikke at biler parkeres i selve målområdet da det er få tilgjengelige p-plasser her og arrangørene trenger disse plassene. Blir den inntegnede og skiltete p-plass ved Valnesvatnet full, er det andre p-plasser litt forbi som kan benyttes. Det vil evt. bli gitt info om dette på p-plassen. Sjåførene transporteres deretter med minibusser tilbake til startområdet.

Startområdet

Oppmøte: 09:15.

Løpere registrerer seg og får utdelt startnummer og redningsfolie i startområdet. Det vil være to toalett i startområdet. Det er ikke garderobe i startområdet.

Klær i sekk/bag som man ikke ønsker medbringe under løpet vil kunne legges i arrangørbil som vil kjøres til målområdet. Man kan ikke legge tunge gjenstander i sekk/bagg.

Det er viktig at alle deltakere ankommer startområdet presis kl. 09:15 for at vi skal være sikre på å få alle klar til starttidspunktet. Selv med maks 45 minutters ventetid anbefaler vi å ha med varme klær. 

Løpet:

Løpet starter kl. 10:00 lørdag 27. august.

Det blir trangt i starten med 200 deltakere. Vi oppfordrer alle om å slippe raskere løpere forbi i begynnelsen der det kan være vanskelig å løpe forbi. Men husk; selv om det blir litt trengsel i begynnelsen utgjør ikke dette noe vesentlig på tiden i mål. Vi håper at fokuset er på at alle skal få en hyggelig opplevelse!

Løpere har 8 timer på å fullføre løpet. Det betyr at deltakerne må kunne gjennomføre på under denne tiden. Sperretid: løpere som ikke har nådd gavelen (post 3) før 3:40 timer får ikke bestige toppen og sendes direkte ned Falkflågdalen.

De raskeste løperne bruker mellom 3 til 4 timer på løpet. De fleste pleier å fullføre løpet mellom 4 til 6 timer. Planlegger du primært å gå bør du beregne rundt 8 timer.

Påkrevd utstyr:

Alle deltakere må minimum ha med vindjakke, fulladet mobiltelefon, vannflakse/poser og redningsfolie under løpet. Dette vil bli sjekket ved registrering.

Redningsfolie deles ut til alle ved registrering. Deltakerne får redningsfolie til odel og eie. Alle deltakere må lagre nummeret til Lars Navjord (481 55 823) på mobilen i forkant av løpet! Lars skal informeres dersom du bryter løpet, eller dersom du ser at du kommer til å bruke mer enn tidskravet på 8 timer for å fullføre løpet. Han kan også kontaktes hvis uhell eller andre hendelser skulle oppstå.

Det er dekning i store deler av løypetraseen, men ikke alle steder. Dekningen i målområdet er varierende, så dersom dere ikke kommer gjennom på telefon, send sms. Det vil gå to personer fra Røde Kors sist i feltet med satellittelefon for å kunne hjelpe løpere og varsle om eventuelle skader. Det vil også være førstehjelpsutstyr på postene underveis.

Dersom det er tydelig at tidskravet på 8 timer ikke vil oppnås ved de første stasjonene, vil deltakerne bli anmodet om å bryte.

Skotøy: De fleste gjennomfører løpet i terrengløpesko. Det er også deltakere som har gjennomført godt under tidskravet i tradisjonelle, tunge fjellsko.


Mat og drikke

Deltakere er selv ansvarlige for å ha med egen mat og drikke til løpet. Det vil være to drikkestasjoner med energidrikke og saft i løypen (ved Store Sandvatn og ved elvekryssing ved Stabburdalsvatnet i Falkflågdalen, post 2 og 6). Løpere kan ikke fylle opp drikkeflasker med energidrikk på drikkestasjonene.

Vann er tilgjengelig i store deler av løypen i form av elver og vatn, men noe mindre enn tidligere år siden løpet arrangeres i august.

Det blir enkel matservering i målområdet.

Tidtaking

Grunnet dårlig dekning i området bruker vi RaceSplitter. Dette er et system der personell manuelt registrerer passeringer i en app. Det er derfor viktig at løpere har deltakernummer godt synlig ved registrering av mellomtid i løypen og ved målgang.

Det tas mellomtider 3 steder i løypa i tillegg til ved målgang.

Løypetrase og mellomtider:

Post 1: Stikrysset                     Mellomtid.                                10 km – 400 moh.

Post 2: Sandvatnet                  Drikkestasjon.                         12 km – 407 moh.

Post 3: Gavelen                        Sperretid: 3:30                   14,5 km – ca. 790 moh.

Post 4: Sandvasstinden         Mellomtid.                                16 km – 1073 moh.

Post 5: Gavelen                       Mellomtid på vei ned              17 km – ca. 790 moh.

Post 6: Elvekrysset                 Drikkestasjon. Røde Kors      24,5 km – 280 moh.

Målområde:

I målområdet vil det bli servering av både pølser, frukt og energidrikk, sponset av Kiwi.

Deltakere kan hente sekk/bag som er transportert fra startområde rett etter målgang. Det er ikke garderobe, eller toalett i målområdet. Målområdet ligger ved Valnesvatnet og mange tar seg et forfriskende bad etter løpet.

Premiering:

Alle får medalje for å fullføre løpet! Premiene til de tre raskeste deltakere i herre- og dameklassen sponses av Sport1/Skandinavisk Høyfjellsutstyr. De premieres med flotte premier fra Salomon. I tillegg vil det trekkes ut en vinner av en sekk fra Bergans.


Avmelding:

Avmelding gjøres ved å sende e-post til post@bot.no. Dere vil da få refundert 50 % av påmeldingsavgiften fram til 1. august. Etter 1. august er det ingen refusjon ved avmelding. Vi har mange på venteliste som vil bli glade for å bli tilbudt plass. Vi setter derfor pris på å få tilbakemelding om avmeldinger også etter 1. august.

Vi vil avslutningsvis oppfordre deltakerne om:

- Ta hensyn til andre løpere før, under og etter løpet.

- Ikke ta unødige sjanser. Det er lett å være uheldig, særlig når man blir sliten. I et langt løp har noen ekstra sekunder her og der for å redusere risiko ingen praktisk betydning.

- Løypen går i et fjellområde der været kan skifte raskt. Vær forberedt på dette og ta med klær etter forholdene.

- Huske på å få i deg tilstrekkelig med mat og drikke. Dette er et langt løp hvor du vil få behov for påfyll med energi underveis.

- Ta vare på naturen: vi er glade i den vakre naturen løpet går i og minner derfor om at dere må ta vare på emballasje fra energibarer ol. dere forbruker underveis.

Da gjenstår det bare å ønske alle sammen riktig god tur og en fantastisk naturopplevelse og krysse fingrene for godt vær!

Foto: Therese Elina Bredesen