Vinterleiren 2016

Forrige uke var det vinterferie i byen, og skolefri for de aller fleste. For noen betyr det mye innesitting, men for de som var påmeldt til vinterleir ble det noen aktive dager i området rundt Lønsstua! Det ble skiturer, snøbading, aking, god mat og høy sosial faktor! Under kan du lese leirledernes rapport, og se bilder fra aktivitetene de hadde.

På stasjonen var det flest nye og spente unger, men også etpar drevne leirdeltakere som hadde vært med tidligere år. Sol og flott vær i Bodøbyen, og vi gledet oss til å komme oss på fjellet. Plukket opp 2 av guttene på tur til Lønsdalen, og sammen med 2 studenter fra Friluftslinjen ved NORD universitet var gjengen på 18 komplett. Litt snø i luften da vi ankom Saltfjellet, men bare friskt. Alle hjalp til med å få utstyr og mat ned til Lønsstua. Der fordelte vi rom og spiste litt mat før vi kledde på oss skisko og gikk opp for å hente skiene som stod ved stasjonen. Derfra tok vi oss en liten skitur over jernbanen for å sjekke forholdene, såg ut som det skulle bli noen fine turer på ski de neste dagene.

Foto: Bente Sunde

Dette var jo starten på vinterferien, så da var det heilt naturlig at det ble laget taco til kvelds. Jentegjengen som stod for maten gjorde en kjempejobb, og det smakte fortreffelig! Vi slappet av litt etter maten og ryddet opp. Ute senket mørket seg og månen kom frem og lyste opp hele fjellheimen. Det var snart klart for den tradisjonelle hodelykt turen vår, men hodelykter ble overflødig når månen skinte full og god, og nordlyset danset over himmelen. Vi passerte flere gamle furuer, og en ble som ved et trylleslag et glitrende juletre…magi eller laserpenn fra turleder...? Vel tilbake var det godt og varmt i hytta og barn som voksne begynte å bli trøtte, så før midnatt var det stille og natteroen hadde senket seg.

Ny dag, og nye muligheter for skitur! Frokost ble inntatt, niste smurt og sekker pakket. En lengre skitur var planlagt, men med værforbehold. Det var litt snø i luften, og litt vind, men vi gikk i samlet flokk, og det klarnet litt opp på turen. Vi fant en fin plass da vi kom opp mot Kjemåvannet, slik at vi fikk spist niste og lekt i snøen noen timer. Da det begynte å bli litt snø i luften og noen frøys litt, spente vi på oss skiene og satte snuten tilbake til hytta. Det var fint med medvind på turen tilbake, og det ble litt knall og fall ned den bratte bakken, men øvelse gjør jo som kjent mester!

Etter avtale meldte NRK Nordland sin ankomst på ettermiddagen, der fikk de filmet og intervjuet noen av ungene mens de var ute og akte og stod på ski nær hytta. Senere var det snøbading på programmet, og da skulle det sendes direkte fra Lønsstua på NRK Nordnytt, noen ungene var veldig spente på! De giret seg opp og stod klar til å springe ut i snøen da kameraet begynte å filme! Underveis fikk reporteren intervjuet en av jentene som snøbadet, og Rune, som var leirleder. Det ble et flott innslag fra vinterleiren og Lønsstua! Ungene kom seg inn i den varme hytta og fikk tørt ulltøy på, så fikk de servert suppe til kvelds, godt fornøyde meg egen innsats, og en spennende dag med NRK på besøk.  Har du lyst til å se klippet, kan du trykke

her.

Neste dag hadde guttene laget frokost og dekt på bordet, ute var det overskyet, men opphold. Så var det å pakke sakene sine og rydde ut av rommet. Det ble tid til en skitur, mens noen voksne ble igjen for å vaske ut av hytta. Da alle kom tilbake ruslet vi opp til togstasjonen med ting og tang, ski og sekker, og avsluttet med vafler og saft på Saltfjellet Hotell, før toget tok oss med hjem til Bodø.

Det var stille i togvogna på hjemturen, med slitne og fornøyde barn og voksne! Underveis ble det utdeling av litt premier, kjeks og sjokolade, til stor glede for alle mann. Vi har hatt en kjempeflott tur sammen i år igjen, og studentene som var med var skikkelig flinke, og hadde både lek og quiz sammen med barna!