Herlige dager på vinterleir

Takk for fine dager med variabelt vær
Takk for fine dager med variabelt vær Foto: Marie Stabell Rødsand

28. februar til 2. mars i vinterferien hadde vi vinterleir på Lønsstua. Her finner du leirledernes rapport og bilder fra leiren.

Endelig ble det vinterleir igjen, og 7 spente unger møttes på togstasjonen mandag 28. februar, med tre dager fjelluft, turer, kortspill og nye vennskap foran seg. Noen kjente hverandre fra før, noen hadde vært på sommerleir og vinterleir, og noen var helt nye i dette «gamet». Jevn fordeling mellom gutter og jenter, og en sosial gjeng gjorde at det ble kjempefine dager for alle sammen!

Mandag

Vi møttes på togstasjonen i god tid før toget skulle gå, og alle samme hjalp til med å bære felles utstyr og mat ut på perrongen, og lastet det inn i toget. Det var langt fra stille og sjenert stemning i togkupeen, og praten gikk livlig fra første stund. Vel framme på Lønsdal tok vi sekkene på ryggen, og brukte vi medbragte akebrett for å få med oss mat og felles utstyr ned til hytta. Der skiftet vi til skisko og gikk opp til stasjonen igjen for å hente skiene. En liten skitur gjennom skogen førte til noen knall og fall, men humøret var likevel på topp! Vel nede på hytta igjen spiste vi et brødmåltid sammen før vi pakket ut, gjorde klar senger og fikk på oss klærne igjen for å nyte det stille fine været. Ungen hjalp ivrig til med snømåking, det ble akt i bakken og etter hvert måtte vi voksne inn for å fyre godt i ovnenen, da det ble klart at det var mange som ville snøbade! Skaresnøen gjorde det litt vanskelig, men et par av jentene tok spadene fatt og lagde «svømmebasseng» med mykere snø slik at vi slapp så mye skrubbsår på magen… Kvelden ble avsluttet på «Lønsstua pizzeria», med hjemmelagd pizza i ulike varianter, kortspill og skravling.

Tirsdag

På den store turdagen våknet vi til rene påskestemningen, med sol og ganske vindstille. Etter en lang frokost var det tid for å få på seg skibukse og skisko og komme seg ut. Planen var egentlig å ta med pølser i sekken, fyre bål og bruke hele dagen ute, men vi fulgte værmeldinga nøye, og det ble ganske raskt klart at det lå noen mørke skyer i horisonten… Vi pakket heller litt sjokolade og kjeks i lommene, og la ut på en kortere tur. I starten var det nydelig, vi kjente sola varmet i ryggen og det var lett å gå, men etter hvert blåste det opp og alle fikk erfaring med hvor raskt været kan snu i fjellet. Etter en tur litt opp i høyden for å kjenne på vind og snøfokk, rant vi ned til en fin snøskavl hvor vi tok pause. Det vil si, noen av oss tok pause og satte oss ned, mens andre brukte tiden til spreke hopp og triksing i den løse snøen! Pølsemiddag ble inntatt inne i hytta, siden vinden hadde tatt seg kraftig opp ute og våt snø lavet ned, men det tok ikke lange tiden etter maten før denne spreke gjengen ville ut igjen! På med klær og ut i vind og vær! Det ble gravd en svær snøborg/levegg for vinden, vi fyrte opp bål og koste oss med marshmallows og kakao i ly for været. Medbragt høyttaler gjorde også at det ble snøbade-disco før en rolig kveld inne i hytta, med kortspill, quiz og lesing.

Onsdag

Plutselig var vinterleirens siste dag her, og alle var enige om at dagene hadde gått utrolig fort. Etter frokost var det tid for litt pakking, men vi måtte også utnytte det gode været som var på morgenkvisten til å få oss en skiur. Vi gikk en liten runde og satte skiene fra oss oppe på togstasjonen, før vi trasket ned til hytta igjen for lunsj, pakking og utvask. Alle hjalp til, og da vi var ferdige bar vi med oss all bagasje opp til stasjonen. Tre av deltagerne skulle dra allerede i 14-tiden, to sørover med toget og en ble hentet med bil, så de fire gjenværende + leirlederne fikk seg en skikkelig uværstur på ski mens vi ventet på toget. Våt snø, vind og snøfokk gav oss en barsk avslutning, og da ble det ekstra godt å komme inn på stasjonen og skifte til tørre klær før toget tok oss med hjem til Bodø. Twistposen ble rettferdig fordelt mellom togsetene, og de siste KvikkLunsjene fikk bein å gå på!

Takk for en trivelig vinterleir alle sammen! Dere var en skikkelig sprek og positiv gjeng å være på tur sammen med :-)